Najafi 89

Najafi 89

WWW.mohammadhesam.LoxBlog.Com
Najafi 89

Najafi 89

WWW.mohammadhesam.LoxBlog.Com

تغذیه کودک از ابتدای 7 سالگی تا پایان 11 سالگی (4)

 
 غذاهای مورد علاقه کودکان در سنین 7تا11سالگی برحسب تقدم وارجحیت

 

 

1

 

ساندویچ ها

 

دسرها

 

نوشیدنیها

 

میوه ها

 

سبزی ها

 

ناهار یاشام

 

صبحانه

 

2

 

کره بادام زمینی وژله

 

بستنی

 

کولا

 

سیب

 

ذرت

 

استیک

 

غلات وشیر

 

3

 

مرغ وخیارشور

 

کیک

 

شیر

 

پرتقال

 

هویچ

 

کباب کوبیده یاپیتزا

 

نان وتخم مرغ وشیر

 

4

 

برشی از گوشت قرمز وخیارشور

 

پای

 

آب میوه غیر آب پرتقال

 

هلو

 

گوجه  فرنگی

 

اسپاگتی

نان تست فرانسوی وپنیر ومغز گردو

 

5

 

ساندویچ ماهی(تونا)

 

پودینگ

 

آب پرتقال

 

انگور

 

نخود فرنگی

 

همبرگر

 

نان تست و کره ومربا

 

6

ساندویچ رست بیف و کاهووگوجه فرنگی

 

دسرژلاتین

 

لیموناد

 

هندوانه

 

سبزی جات سبز

 

ماهی

 

نان باگت وپنیر و مغز گردو

 

7

 

ساندویچ الویه

 

بستنی و موز

 

---------

 

گلابی

 

سیب زمینی

 

ماکارونی پنیر

 

نان گردوئی وشیر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

کودکان در سنین7تا11 سالگی اگردور یک میز با یکدیگر غذا بخورندوهمدیگر راببینند,نسبت به زمانی که تنها هستند,بهتر وبیشتر غذا می خورند.

رعایت اصول غذایی کودکان در سنین مدرسه

با توجه به این که کودکان در سنین مدرسه,اوقات فراغت کمتری دارند ووقت کافی برای خوردن به دفعاتندارند,برای اینکه مشکلی از نظر جسمی و روانی برای آنها بوجود نیاید,باید اصول زیر را در تغذیه کودک در نظر گرفته شود: 

-در منزل غذاهای متنوع تهیه نمایندودر اختیار کودک دهندتا از خوردن غذا لذت ببرند

 –به کودک در انتخاب غذا اختیار دهندتا غذای 24 ساعت خود را خود انتخاب کند. 

   –غذاهای آنهادارای مقادیری فیبر باشد.   

  غذاهای کافی و به دفعات ارائه دهیدتا موادغذایی مورد نیاز اوتامین شود.

زیاد خوردن مواد شیرین(شکلات ,شیرینی,قند وشکر)ورابطه آن با تندرستی

 مواد شیرین مانندشکلات ,شیرینی,شکروقندپس از خوردن در روده ها تجزیه وبه گلوکز وفروکتوزتبدیل وسپسجذب می گردد.این مواد در جریان خون به تمام سلولهای بدن مخصوصا" سلولهای مغز می رسدودر آنجا سوخته شده وحرارت وانرژی ایجاد می کند.موادشیرینباید به مقدار نیاز بدن مصرف شود .کودکی که در حال رشد است ,مقدار زیادی موادقندی نیاز ندارد.اگر کودکی بیش از حد نیاز مواد قندی بخورد,به دلایل زیر دچار سوئ تغذیه می شود.:   

   1-مواد شیرین جای مواداصلی مورد نیاز بدن را می گیردوکودک مواد غذایی اصلی را نمی خوردودچار سو تغذیه می گردد.

 2-زیاد خوردن موادقندی باعث می شود این مواد به چربی تبدیل شودودر نتیجه مقدار چربی خون مخصوصا"در کودکانی که آمادگی دارندافزایش یابد.همچنین موادقندی تبدیل به بافت چربی می شودوکودک دچار اضافه ورن وچاقی می گرددوبه عوارض چاقی مبتلا می گردد. 

   3خوردن شیرینی و شکلات مخصوصا"اگر معده کودک خالی باشدموجب می شود که قند خون کودک پس از 10 تا15 دقیقه بالا رود.بالا رفتن قند خون موجب ترشح انسولین می شودکه پس از 30 دقیقه قند خون کودک پایین می افتدبهطوری که قند خون او کمتر از قبل از خوردن شکلات می گردد.کم شدن قند خون موجب هیجان و فعالیت بیش از حد کودک مانند دویدن به اطراف ,بالارفتن از لوازم خانه و پایین پریدن او می گردد.در صورتی که به کودک ساندویچی داده شودقند خون او پایین نمی افتد و موجب افزایش مادهای که رفتار کودک را کنترل می کند می گردد. 

4مواد شیرین موجب تخریب وفساد دندانهای کودک می گردد.برای پیشگیری از تخریب دندانهاغیر از مسواک زدن ومصرف فلوراید,کم مصرف کردن موادشیرین نیز بسیار مفید می باشد.

به طور کلی مصرف موادقندی باید در تمام سنین از دوران نوزادی ,شیرخوراگی,کودکی و نوجوانی,محدود وکنترل شود.یکی از توصیه های اساسی در تهیه غذای شیرخواران وکودکان این است که باید تغذیه کودکان به صورتی باشد که به خوردن موادشیرین عادت نکنندتا در سنین بعد نیز در خوردن این مواد زیاده روی نکنند.  

چون کودکان مواد شیرین مخصوصا"شکلات را دوست دارند.بهتر است یک روز در هفته را به خوردن شکلات اختصاص داده و به کودک اجازه دهید که در آن روز یک عدد شکلات بخورد.برای کودک شکلات های معمولی بخریدتا آن را یک جا بخورد واز خرید شکلاتهای جویدنی که کودک می تواند مدتی آن را بجود,خودداری نمایید.باید در نظظر داشت که موادقندی در غلات,حبوبات,سبزی جات,میوه جات,شیر ولبنیات وجود دارد وکودک با خوردن مواد غذایی مختلف مواد غذایی را دریافت میکند.در سنین 7 تا 11 سالگی ,معمولا"کودکان هر روز برای رفتن به مدرسه از خانه خارج می شوند بنابراین ممکن است در مسیر برگشت از مدرسه و یا در مدرسه از فروشگاهها شکلا ت و انواع شیرینی خریداری کنند.بعضی از والدین نیز از روی محبت و برای رضایت فرزند خود یا به عنوان پاداش رفتار خوب برای او شکلات و شیرینی می خرند و در اختیارش قرار می دهند. بعضی از اقوام و آشنایان نیز از روی علاقه و برای خوشایند کودکان شکلات و شیرینی هدیه می آورند . بهتر است به جای شیرینی و شکلات به کودک وسایل آموزشی مانند کتاب و وسایل کمک آموزشی صوتی و تصویری  که  افزایش رشد فکری و هوشی او می شود,هدیه نماید .مجموع مواد شیرین(کربوهیدرات ها )که به بدن کودک می رسد باید از 55 درصد کل انرژی مورد نیاز او بیشتر نباشد و این مقداربیشتر از مواد نشاسته ای وکمتر از مواد خالص قندی مانند شکلات قند و شکر تامین می شود .

چربی در رژیم غذایی و ارتباط آن با سلامت قلب و عروق در کودکان 

  کالبد شکافی کودکانی که در اثر تصادف فوت نموده اند,نشان داده است که تصلب عروق قلب از دوران کودکی و نوجوانی شروع می شودوبستگی به بالا بودن مقدارکل کلسترول  سرم خون ,بالابودن لیپو پروتئین با چگالی پایین و همچنین پایین بودن لیپو پروتئین با چگالی بالا دارد.      

   برنامه های ملی آموزش کلسترول در آمریکا برای پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی ,توصیه کرده است که ترکیب رژیم غذایی کودکان بزرگتر از دو سال باید مانند افراد بالغ باشد,یعنی حداکثر حدود 30 درصد کالری مورد نیاز بدنشان از چربی تامین می شود.مقدار مصرف کلسترول آنها هم نباید بیش از 300میلی گرم در 24 ساعت باشد.  

در مورد ک.دکانی که در فامیل آنها افرادی با کلسترول بالا وجود داردویا سابقه سکته قلبی در سن کمتر از 55 سال دارند.باید آزمایش خون از نظر تعیین مقدار کلسترول خون انجام گیرد.انجمن علمی کودکان امریکا توصیه کرده است که رژیم غذایی کودکان بزرگتر از 2 سال باید رژیم غذایی کم چربی باشد تا با این رژیم عادت کنندودر سن 5 سالگی نیز میزان چربی مصرفی آنها همان توصیه برنامه ملی آموزش کلسترول در امریکا باشد.                                                                         

اضافه وزن وچاقی درسنین 7تا11 سالگی

بیشتر مادران دوست دارند کودکانشان در هر سنی چاق باشندواگر خوب غذا بخورد وزیاد غذا بخورند بسیار راضی هستند.اگر کودک در سنین 7 تا11 سالگی زیادبخوردبه سرعت اضافه وزن پیدا می کند وچاق می شود ودچارمسائل ومشکلات جسمی ,اجتماعی وروانی می گردد.اگر پزشک خانواده یا متخصصین کودکان به شما می گویندکه کودک شما آمادگی برای چاق شدن دارد,یا در حال حاضر وزن او زیاد تر از مقدار طبیعی است,به گفته او توجه کنید.

مصرف خوراکی هایی که در دکه واغذیه فروشی ها ارائه می شودوارتباط آن با چاقی کودکان  

  مصرف غذا های تهیه شده در اغذیه فروشی هاو رستورانها ,موجب چاقی بویژه در کودکان می گردد.بررسی ها نشان داده است:                                             

    1-در سالهای اخیر در همه کشورها تعداد خانواده هایی که در خارج از خانه غذای آماده مصرف می کنند,بطور قابل توجهی افزایش یافته است.در امریکادر سال 1999از هر دلاری که برای غذا پرداخت می شده است46/1 سنت آن در خارج از خانه و برای خوردن غذا در غذاخوری ها ورستورانها صرف شده است.  

   2-اندازه و حجم غذاهایی که در خارج از خانه عرضه می شود زیاد است,از طرفی معمولا"همراه غذا سیب زمینی سرخ شده و نوشابه هم مصرف می شود.  

  3-خوردن غذا در خارج از خانه موجب می شود مصرف کنندگان ,مخصوصا"کودکان سبزی جات,میوجات وشیر ولبنیات کمتری بخورند. 

   در دانشگاه یل بر روی 6212 کودک و نوجوان انجام داده ,نشان می دهدکه 3/30 آنها غذایBrownell که آقایمطالعاتی

آماده در خارج از خانه خورده اندو درنتیجه هر روز 186 کالری بیشتر وارد بدن آنها شده است.مطالعه دیگری در کودکان نشان داده است خوردن دو وعده غذا در خارج از خانه در هفته ,در مقایسه با یک نوبت در هفته ,86%خطر افزایش وزن بیشتر به همراه دارد.             

گرچه کارخانه های تولید کننده موادغذایی ادعا می کنندکه غذاهایشان موجب چاقی کودکان نمی شود,ولی ادعای آنان بی اساس است .برای محافظت کودکان از چاقی و تغذیه خوب وسالم باید:    

   1- خوردن غذاهایی در خارج از خانه و خوردن نوشابه های شیرین مخصوصا"در مدارس حذف گردد.

 2-تبلیغات غذایی برای کودکان در تلویزیون ورادیو متوقف گردد. 

   3-شرایط مناسب فعالیت وورزش و حرکات سالم برای کودکان ,چه در مدارس و چه در محله ها و مناطق مختلف فراهم و در دسترس آنها قرار گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.