Najafi 89

Najafi 89

WWW.mohammadhesam.LoxBlog.Com
Najafi 89

Najafi 89

WWW.mohammadhesam.LoxBlog.Com

کاپوچینو

 

کاپوچینو نوعی نوشیدنی قهوه‌ی ایتالیایی بر پایه‌ی اسپرسو است که علاوه بر قهوه‌ی اسپرسو از شیر داغ،  

کف شیر تشکیل شده است. نام کاپوچینو برگرفته از نام فرقه‌ای از راهبان کاتولیک است که «کاپوچین» نام دارند و لباس راهبگی‌شان قهوه‌ای مایل به قرمز است و قسمت میانی سرشان را کچل می‌کنند اما موی قهوه‌ای دور سرشان را باقی می‌گذارند.

ابزار لازم: 
- دستگاه اسپرسو یا موکا پات
 
- در صورت موجود نبودن دستگاه اسپرسو، اجاق گاز و کف‌ساز یا هم‌زن‌دستی
whisk 
- پارچ شیر
 
- دماسنج مایعات
 
- پیمانه‌ی اندازه‌گیری
 
- قاشق

 

بزار لازم برای پذیرایی: 
- فنجان قهوه‌خوری با گنجایش حدود ۲۴۰ لیتر
 
- زیردستی کوچک برای زیر فنجان
 

مواد اولیه
مواد اصلی:
- ۴۵ میلی‌لیتر اسپرسو
 
- ۹۰ تا ۱۰۰ میلی‌لیتر شیر سرد پرچرب
 

مواد اختیاری:
 
- شکر
 

مواد تزئینی:
 
- پودر دارچین، جوز هندی، کاکائو یا شکلات

 

روش تهیه:

۱. ابتدا فنجان قهوه‌خوری‌تان را گرم کنید و سپس از دستگاه اسپرسویتان یک شات اسپرسوی سینگل (معادل ۴۵ میلی‌لیتر) بگیرید و مستقیماً داخل فنجان بریزید. اگر می‌خواهید کاپوچینویتان شیرین باشد می‌توانید در همین مرحله نصف قاشق چای‌خوری شکر در اسپرسویتان حل کنید اما انجام دادن این کار مرسوم نیست.

 

 ۲. برای درست کردن کف شیر برای روی کاپوچینویتان حدوداً ۹۰ میلی‌لیتر شیر را داخل پارچ شیرتان بریزید و آن را بر زیر نازل بخار دستگاه اسپرسو قرار دهید. سپس نازل را در شیر فرو کنید (برای درست کردن کاپوچینو لازم است که نازل بر زیر سطح شیر قرار گیرد) و دکمه‌ی بخار دستگاه را روشن کنید. سپس پس از حدود ۳۰ ثانیه که دمای شیر به ۶۰ درجه رسید، نازل را از داخل شیر بیرون آورید به طوری که سر آن با سطح شیر مماس باشد. اکنون برای درست کردن کف بر روی شیر نازل را بر سطح شیر بگردانید تا کف‌های کوچک مخملینی بر سطح شیر تشکیل شوند. زمانی که کف شیر به بالاترین نقطه‌ی پارچ رسید نازل را به درون شیر فرو برید تا کف را از پایین داغ کند. سپس نازل را کاملاً از داخل پارچ بیرون آورید و در آخر دستگاه را خاموش کنید.اگر دستگاه اسپرسو ندارید، می‌توانید شیر را داخل یک شیرجوش بخار دهید وبا هم‌زن دستی مقداری کف بر روی آن درست کنید.

 

 ۳. اکنون نوبت ریختن شیر داغ داخل فنجان قهوه‌خوری مملو از اسپرسویتان است. ابتدا با قاشق کف شیر بر روی پارچ شیر را کنار بزنید و آن را به داخل فنجان قهوه‌خوری‌تان وارونه کنید تا تنها شیر داغ زیرین به داخل فنجان بریزد. سپس کف شیر را نیز به کمک یک قاشق بر روی نوشیدنی‌تان بریزید. دقت کنید که برای درست کردن یک فنجان کاپوچینوی «معمولی» باید یک سوم فنجان‌مان از اسپرسو، یک سوم دیگر آن از شیر داغ و یک سوم دیگر نیز از کف شیر تشکیل شده باشد. اگر مقدار شیر داغ درون فنجان کاپوچینویتان بیشتر از مقدار کف شیر درون آن باشد آن‌گاه کاپوچینوی شما «تَر» نامیده می‌شود در حالی که اگر مقدار شیر داغ درون فنجان کمتر از مقدار کف شیر آن باشد آن‌گاه کاپوچینویتان «خشک» نامیده می‌شود.

 

 ۴. می‌توانید مقداری پودر دارچین، پودر جوز هندی، پودر کاکائو و یا پودر شکلات بر روی کف موجود بر روی فنجان بریزید و با آن طرح‌های زیبایی درست کنید.

 

منبع: کافی پرس

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.