Najafi 89

Najafi 89

WWW.mohammadhesam.LoxBlog.Com
Najafi 89

Najafi 89

WWW.mohammadhesam.LoxBlog.Com

طرح درس پایه اول تا سوم

 

                                                طرح درس یک ساعت درس تربیت بدنی

پایه اول تا سوم                             

مراحل تدریس

زمان( دقیقه)

فعالیت

شرح

آمادگی

آمادگی سازمانی

 

3

تعویض لباس-حضور و غیاب

1-سلام و احوالپرسی

2-قرائت قرآن

3-ارزشیابی تشخیصی

4 - گروه بندی

حرکات ایستادن در صف و ستون

1-هدایت دانش آموزان به حیاط مدرسه

2- رعایت نکات ایمنی

آمادگی بدنی

عمومی

(گرم کردن)

6

حرکات گرم کننده

1- انواع راه رفتن،دویدن ،پریدن ها،لی لی کردن

2- حرکات تقلیدی و تشبیهی،شیرین کاری،حرکات ترکیبی

3- تذکراتی در مورد درست راه رفتن

اختصاصی

حرکات بدنی در ارتباط با اهداف درس

گرم کردن اختصاصی-راه رفتن سریع- نرمش های کششی-قدرتی-تعادلی-به صورت دایره ماندن و خواندن شعر

مرحله پیاده کردن هدف یا مرحله اصلی

18

موضوع آموزشی روز

1- بازی ایستگاه: از 2 گروه بعنوان بازیگر و 1 گروه داور استفاده می شود. با شروع موزیک باید توپ را از جای خود حرکت دهند و به نفر بعدی برسانند و تند و سریع به جایگاه خود برگردند.

2- بازی محلی لی لی: باز هم 2 گروه بازیگر و یک گروه داور؛ بطوریکه با لی لی کردن باید به وشط بیایند و بچه ها را بگیرند و دوباره با همان حالت لی لی سرجای خود مستقر گردند.

مرحله بازگشت به حالت اولیه

8

حرکات آرام کننده جهت پایین آوردن ضربان قلب دستگاه تنفس و گردش خون

1- راه رفتن، نفس گیری عمیق، حرکات کششی

2- با خواندن شعر انجام می گیرد

تذکراتی در مورد تغذیه ، بهداشت،ایمنی،تذکراتی در ابعاد عاطفی و اجتماعی و ... شست و شو و نظافت

1- بعد از ورزش آب سرد نخورند چون باعث سرماخوردگی می شود

2- شست و شوی دست ها با آب و صابون

3- تعویض لباس

4- همکاری با یکدیگر

5- خوردن شیر به عنوان یک غذای کامل

جمع 35 دقیقه

 

 

مراحل تدریس

زمان تدریس(دقیقه)

فعالیت

 

 

 

 

آمادگی

 

آمادگی سازمانی(٪8)

 

4

تعویض لباس ،حضوروغیاب

حرکات ایستادن در صف وستون

 

 

آمادگی بدنی

(٪18)

عمومی

(گرم کردن)

 

4

 

حرکات گرم کننده

(انواع راه رفتن ها،دویدن ها،پریدن ها،  لی لی کردن ها، حرکات تقلیدی،تشبیهی وشیرین کاری ها)

 

اختصاصی

 

 

5

 

حرکات بدنی در ارتباط با اهداف درس

(راه رفتن سریع ، دویدن آرام،نرمش های کششی،جهشی،پرتابی،حرکات قدرتی واستقامتی پاهاوبالا تنه ،دوهای ماکویی،حرکات تعادلی)

 

مرحله پیاده کردن هدف یا مرحله اصلی(٪52)

26

موضوع آموزش روز        (بازی های امدادی با وسیله یا بدون وسیله)

 

مرحله بازگشت به                                    

 

 حالت اوّلیه(٪22)

 

 

 

            11

حرکات آرام کننده جهت پایین آوردن ضربان قلب ،دستگاه تنفس وگردش خون 

مثل(راه رفتن،نفس گیری عمیق،حرکات کششی)

تذکراتی در مورد تغذیه ،بهداشت ،ایمنی وتذکراتی درابعاد عاطفی،اجتماعی و.......

شست وشو ونظافت

 


جهت ارائه به معلمان پایه ی اول ابتدایی 

مشخصات کلی

 

مجری:اکبرفیضی             مدت اجرا:  45 دقیقه               موضوع:بازی امدادی «همه باهم»

نام درس: تربیت بدنی   کلاس: اول ابتدایی     تاریخ اجرا:   /   / 91    محل اجرا: سالن تربیت بدنی           

اهداف

اهداف کلی

هماهنگی-همکاری گروهی و تقویت عضلات ناحیه کمر

شناختی

توضیح در مورد هماهنگی لازم در حین بازی و نقش سرعت عمل در بازی

آشنایی با قوانین بازی

آشنایی با وسایل مورد نیاز بازی

روانی- حرکتی

- نشان دادن نحوه انجام بازی و حرکات بدن در هنگام بازی

- تقویت کمر با انجام بازی

عاطفی

- علاقمند نمودن دانش آموزان به یادگیری این مهارت با توجه به محاسن آن در ایجاد روحیه ی همکاری با سایر بازیکنان - آمادگی برای کارهای گروهی دیگر

آمادگی سازمانی

-حضور و غیاب                    – تعویض لباس

– بازدید از فضای آموزشی ( سالن ورزشی) و اطمینان پیدا کردن از ایمن بودن امکانات وسایل مورد استفاده.

آماده سازی (گرم کردن)

عمومی

شامل (راه رفتن – دویدن نرم- کشش – گرم کردن تمامی مفاصل و... )

تخصصی

شامل ( گرم کردن عضلات کمر ، شانه و پاها)

 

مراحل اجرا

 

 

 

مرور

مطالب قبلی

در این مرحله با توجه به اینکه دانش آموزان بدن خویش را گرم کرده اند بسیار سریع به مطالب قبلی که در ارتباط با بازی امدادی «رساندن مواد به محل مورد نظر» به صورت گروهی، اشاره می شود.

 

ابتدا به کمک تصاویر نحوه انجام فعالیت تشریح می شود:

پاها به اندازه شانه باز شده و دست ها به طرف جلو کشیده می شود. نفر اول هر گروه توپ را از بالای سر بدون اینکه به طرفین (راست و چپ) خم شود به نفر دوم ونفر دوم به نفر سوم به نفرات دیگر گروه می دهد ... نفر آخر توپ را برداشته به یک قدم جلوتر از نفر اول که با علامتی مشخص شده  می آورد و این دفعه نفر آخر که نفر اول شده توپ را به دیگر اعضای گروه می دهد این بازی تا زمانی که اعضای گروه به آخر خط تعیین شده برسند ادامه پیدا می کند و گروهی که زودتر به خط پایان برسند 3 امتیاز و گروه دوم 2 امتیاز و گروه سوم 1 امتیاز دریافت می کنند.

در همین راستا مرحله ی بعدی به همان شیوه بالا اما در جهت سمت راست ، به این صورت که اعضای گروه توپ را از سمت راست نفر قبلی گرفته و با چرخش کمر خویش به نفر بعدی و ... می دهند. نفر آخر گروه مثل روش بالا به یک قدم جلوتر از نفر اول که با علامت مشخص شده می آورد و ....

در مرحله بعدی توپ ها از سمت چپ اعضای گروه ها رد و بدل شده و مثل مرحله اول ادامه پیدا می کند.

مرحله آخر عبور توپ از زیر پاها می باشد که در این بازی مثل مراحل قبلی نفر اول بدن خود را خم کرده و توپ را از بین پاهای خویش به نفر بعدی می دهد و ادامه مثل مراحل قبلی می باشد .

در آخر بازی نتایج کسب امتیاز گروه ها جمع بندی شده و گروه برتر معرفی می شود.

بازگشت به

حالت اولیه

در این مرحله باید ضربان قلب و تعداد تنفس کاهش یابد.

با آرام راه رفتن و حرکات کششی انجام گرفته و در حین انجام حرکات، تذکرات بهداشتی (شستن دست و صورت ، عدم مجاورت با هوای سرد و تعویض لباس ها ) و موارد خاص (با ذکر صلوات برای سلامتی خودشان ) را  متذکر می شویم.

 

تهیه و تنظیم: علی اکبر ادهم ماراللو سرگروه درسی پایه ی اول ابتدایی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد   5/8/87

 

 

طرح درس روزانه تربیت بدنی کلاس اول و دوم



 

برای کلاس های توصیفی مربیان ورزش از دانش آموزان بخواهند راجع به تدریس داده شده نقاشی بکشند و در پوشه کارشان به عنوان فعالیت قرار دهیم. مثلاً امروز درس طناب زنی داده ایم بچه ها نقاشی طناب را بکشند و بگوییم چه یکی از بهترین نقاشی ها که رعایت همه ی اصول را کرده باشد جایزه تعلق می گیرد و مربی نقاشی ها را با جملاتی چون: علی بهشتی خیلی زیبا کشیدی- رضا احدی آفرین و مرحبا و ... بازخورد دهد.

طرح درس روزانه تربیت بدنی کلاس اول و دوم

مقطع تحصیلی: اول و دوم ابتدایی

وسایل مورد نیاز: 8 حلقه هولا هوپ و 8 عدد مخروط و توپ

تعداد دانش آموزان: 28 نفر

هدف کلی آموزش: طرز صحیح راه رفتن و تقویت نظم و انضباط

حیطه شناختی: دانش آموز باید بتواند مفهوم راه رفتن و چگونگی آن را توضیح دهد.

حیطه عاطفی: ایجاد  علاقه به بازی و احساس لذت و شادی در دانش آموزان.

حیطه روانی- حرکتی: دانش آموز باید بتواند راه رفتن را به طور صحیح اجرا کند.

موضوع

زمان

شرح فعالیت های پیش بینی شده

آمادگی سازمانی

5 دقیقه

حضور و غیاب، بررسی کفش و لباس، آماده نمودن وسایل، سازماندهی دانش آموزان و توجه به نکات ایمنی و بهداشتی

گرم کردن در قالب بازی

10 دقیقه

دانش آموزان را دور یک دایره جمع می کنیم و از یک تا ... به تعداد دانش آموزان شماره می دهیم مربی دایره قرار می گیرد و توض را به بالا پرتاب می کند و هم زمان با پرتای توپ به بالا شماره یکی از آن ها را صدا می کنیم که بیاید وسط دایره و بعد از یک بار خوردن زمین و بالا آمدن توپ را بگیرد و او وسط بماند و مربی جای او برود به همین ترتیب بازی ادامه میابد و هر که توانست توپ را بگیرد جایش را با نفر وسط عوض می کند.

آموزش مهارت و تمرین

15 دقیقه

راه رفتن صحیح: پنجه ها باید رو به جلو باشد، سر بالا و راست نگه داشته شود، چشم ها به جلو نگاه کنند، دست و پا ها در جهت مخالف هم حرکت کرده و بیش از حد پرتاب نشوند. (خودم در ابتدای هر نتمونه یکبار انجام می دهم.)

تمرین مهارت: روی یک خط مستقیم راه بروند، مسیر راه رفتن خود را با دستور یا علامت مربی تغییر دهند، روی پنجه پاشنه قسمت داخلی و قسمت خارجی پا راه بروند، هنگام راه رفتن دست های خود را از جلو و عقب به هم بزنند، چند قدم کوتاه و سپس چند بلند برداشته و به طور متوالی این عمل را تکرار کنند، هنگام راه رفتن هر 4 قدم یکبار نشسته و بلند شده و راه رفتن را ادامه دهند، روی مثلث، دایره و مربع راه بروند، با سوت معلم تغییر جهت داده و راه رفتن را ادامه دهند، داخل حلقه ها راه بروند، به صورت زیگزاگ از بین مخروط ها راه بروند.

شیرین کاری های ساده

5 دقیقه

راه رفتن شتری: دست های خود را از پشت قفل می کنند و سر خود را به پایین و جلو خم می کنند و راه می روند.

راه رفتن فیل: از کمر خم شوید و دو دست را به طور کشیده رو به زمین آویزان کنید به طوری که دو کف دست به هم چسبیده باشد و مانند خرطوم فیل آن را به عقب و جلو حرکت دهید وب ه همان حالت خمیده به آرامی راه بروید.

راه رفتن گوریل: زانو ها را خم کرده و بدن را نیز کمی به جلو خم کنید دست ها را به اطراف آویزان کنید به گونه ای که نوک انگشتان شما به زمین نزدیک شود و به آرامی راه بروید.

برگشت به حالت اولیه در قالب بازی

5 دقیقه

دانش آموزان را در یک دایره مستقر کرده و دست ها را در پشت برای گرفتن توپ قفل می کنند و یک نفر بیرون از دایره با توپ منتظر سوت مربی می باشد. بعد از صدای سوت دور دایره چرخیده و توپ را در دست یکی از بچه ها گذاشته و شروع به دویدن کردن و جای او مینشیند و دیگری قبل از این که جایش بنشیند او را با توپ بزند و ... (بازی سنجاب و گردو)

جمع کردن وسایل و نتیجه گیری از کار کلاس

5 دقیقه

در این چند دقیقه ابتدا نو آموزان همه وسایل را جمع می کنند و در محل های تعیین شده قرار می دهند و به سرعت روی زمین می نشینند و با راهنمایی مربی برنامه های انجام شده را دوره می کنند در این مرحله مربی با یاد آوری ورزش های انجام شده زمینه بحث و حتی تکرار عملی آن ورزش ها را فراهم می کند برای مثال می پرسد:

1. چه کسی می تواند مثل فیل راه برود؟

2. چه کسی می تواند درست راه برود؟

3. از کدام ورزش خوشتان آمد و از کدام یک خوشتان نیامد؟

و سوالات دیگری از این نوع

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.